bloglovin

Planering = Viktigt?

Hur har du det? Är det viktigt för dig att planera din ridning?
 
Jag har väldigt lätt för att bara "slörida" om jag inte planerar min rid-vecka nogrannt. Speciellt nu när det är ett par tävlingar så måste jag vara nogrann, både för min egen skull men också för prestationsnivån att planera. En typisk vecka innan en tävling (på hösten, när man går mer mot styrketräning) kan se ut så här:
 
Måndag: Trav, rund och fin, volter, serpentiner.
Tisdag: Uteritt, galoppträning
Onsdag: Vila
Torsdag: Busritt/uteritt eller bana
Fredag: Vila
Lördag: Dressyrpass fokus på tölt/trav
Söndag: Tävling
 
Såhär kan en typisk vecka på hösten se ut, mycket bygga upp och inte så mycket "tävlingstänk"! En typisk vecka på våren kan se ut lite såhär:
 
Måndag: Dressyrpass, alla gångarter
Tisdag: Uteritt/bana med fokus på pass/passläggningar
Onsdag: Vila
Torsdag: Programridning
Fredag: Vila (om det går bra, annars lugnare dressyrpass)
Lördag: Mysritt ute
Söndag: Tävling
 
Så jag planerar också lite olika beroende på årstid, humör etc etc. För mig är det viktigt att alltid rida dagen innan för att få ut överskottsenergi + att jag ser det lite som en uppvärmning inför uppvärmningen. Hur känns han? Hur ska jag lägga upp framridningen och så vidare... Allt för att kunna prestera på topp!

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0