bloglovin

Tips & Tricks: Tömkörning, del 2

Del 1 hittar du här!
Tömkörning, del 2:
Inspänning

Till att börja med vill jag bara tipsa er som inte är vana vid tömkörning/har hästar som inte är vana vid tömkörning att gärna spänna fast tömmen i både nosgrimman och bettet samtidigt (se bilden) om du planerar att tömköra med enkel töm. Varför undrar du såklart då, men det är av den enkla anledningen att du inte ska bli för stark eller hänga i munnen på hästen, vilket man lätt gör när man tömkör de första gångerna. Vi har ju lärt oss att använda vår vikt när vi rider, så då gör man det också ofta automatiskt från marken, men där har man en helt annan kraft. Alla signaler blir mycket tydligare/skarpare från marken.

En bra sak kan vara att lära hästen att stanna för tryck på nosryggen samt att sänka huvudet för tryck på nacken. Det gör du genom att helt enkelt (i grimman till exempel) lägga tryck på nacken, och så fort hästen ger efter så släpper du också efter. Samma sak med nosryggen, fast då kan man helt enkelt träna halt!



Så var rädd om era hästar, och spänn fast tygeln i nosgrimman, så hästen inte bara behöver ha dig hängandes i munnen, utan trycket fördelas mest i nosgrimman och inte lika mycket i munnen på hästen.

Jag vill bara säga att det jag skriver är så jag själv jobbar med tömkörningen, inget säger att detta är "rätt" sätt att jobba hästen. Men så jag har jobbat har gett resultat och det är självklart ett stort plus i kanten ;)



Tömkörning med enkel töm. ↑
Här kan det passa bra att använda nosgrimman som jag beskrev ovan då detta är det "skarpaste" läget du kan ha dina tömmar i. Detta är en enkel inspänning, som passar för nästan alla tillfällen. Till exempel när man vill ha tömmen lite likare hjälperna från handen, för kanske töltarbete, så har jag tömmarna genom översta ringen. Vill jag att han ska söka en låg form i traven så har jag ringarna genom nedersta ringarna. Vid skritt- och allmänt arbete i de olika gångarterna använder jag mig av mellanringarna.




Tömkörning med dubbel töm, lång/låg.
Denna inspänningen är superbra om man ska jobba med trav, enligt mig. Vill man ha en ännu lägre/längre form så kan det vara bra att sätta tömmen i ringen som är mitt under gjorden/sätta fast på sadelgjorden (man kan också trä på en nyckelring på sadelgjorden och sedan sätta fast tömmen i den). När man jobbar med dessa tömmar är det viktigt att ge eftergift annars blir det lätt att man håller och håller och till slut kommer hästen bara knäcka av i nacken och gå under hand. Denna inspänning ger lite mer balans och kontroll på hästens yttersida när man arbetar med den. Av bekvämlighetsskäl bör man ju inte tölta hästen i en såpass låg form som den kommer få med den undre inspänningen. Det är klart att det går, men är inte hästen väldigt välbalanserad och lyhörd kan det istället bli att hästen bara söker trav.



Tömkörning med dubbeltöm, samlande.
Denna variant missade jag helt att fota med gjorden! Klantigt. Men tanken är i alla fall att det är i den här tömmen som man arbetar hästen i tölt. En bra träning är också om hästen gärna går högt med huvudet i tölten att låta tömmen löpa genom översta ringen och sedan spänna ner den i andra eller tredje ringen, för att visa hästen att näsan ska söka sig lite neråt. Går hästen väldigt mycket mot handen kan det vara bra att låta tömmen löpa genom mellersta ringen och spänna upp den i den övre.


Kom ihåg att variera!
Under ett träningspass är det jätteviktigt att variera sig mycket. Kanske byta inspänningar. Testa dig fram! Kanske skjuter din häst ut ytterbogen jättemycket och behöver ha dubbel inspänning på yttersidan för att få kontroll, medans den är väldigt lätt på inner och endast behöver en enkel inspänning där!

En sak jag gör när jag till exempel ska träna Glóis trav/galopp som inte är speciellt starka är att ha på en halsförlängare i form av tyglar som jag "lägger" ner bakom öronen, genom bettringarna och sedan spänner i ringen mitt under magen. Sedan har jag en vanlig enkel inspänning på och låter honom jobba över cavaletti. På detta sättet måste han söka sig neråt, men utan att bli störd i munnen, samtidigt som jag kan hjälpa honom om han skulle börja gå bakom hand. Vill du läsa mer om halsförlängare så har Nina skrivit ett bra inlägg om det här!

Vad tycker ni? Fattar ni något? Är detta intressant? :)

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Jag använder halsförlängaren för att hjälpa min häst att stärka ryggmuskulaturen efter en inflamtion i ryggmusklerna. Fick väldigt bra resultat av detta och nu behöver han inte använda den lika mycket, bara nån gång då och då:)



Där emot är jag inte lika bra på att variera inspänningen med tömmarna utan har mest i den övre ringarna. Nu ska jag variera det lite mer:)

2012-01-13 @ 15:49:28 | URL: http://svippostina.blogg.se/
Postat av: Adina & islandshästen Funi

Åh! Det vill jag prova, måste verkligen prova tömköra ordentligt :)

2012-01-13 @ 17:51:36 | URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/
Postat av: Jenny

Vilket bra inlägg! Ska lägga allt på minnet när jag så småningom har tänkt börja tömköra mina :)



SV: Visst är det ungefär så fånigt som det kan bli? Men jag måste medge att jag är nyfiken på vad fasen de var de bråkade om egentligen...

2012-01-13 @ 19:34:11 | URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0