bloglovin

Svar på lite frågor

Har fått några frågor idag på bloggen som jag tänkte skriva lite svar på.


Hej! Jag undrar om det är lätt att sitta ner i tölten?
Hälsningar från en tjej som aldrig ridit en Islänning :D


Svar:
Hej! Eftersom tölten är en 4-taktig gångart, ungefär som skritt, och hästen jämt har en fot i marken (=inget sväv) så blir tölten oftast en väldigt mjuk och flytande gångart. Såklart är det väldigt individuellt och hästar som lyfter mer och har större bakbensaktion så blir tölten lite "stötigare" (Josefine från isbitarna skrev ett inlägg om detta här) men i regel är det väldigt lätt att sitta ner i tölten.


Vart kommer tömmarna ifrån? Dom ser riktigt bra ut.
Hur jobbar du galoppen från marken?

/Mikaela

Svar:
Hejsan! Tänkte skriva lite inlägg om tömkörning och min utrustning, men faktum är att det är vanliga båttampar som vi har köpt.


Jag jobbar oftast galoppen på Glói (som är femgångare med dålig balans) löst från marken i vårt ridhus. Jag longerar honom antingen med en vanlig longerlina eller löst och galopperar honom helt enkelt. Nu har vi precis påbörjat galoppfattningar "från sidan" alltså att jag springer bredvid och att han på kommando fattar galopp.

Hur mycket kostade din header?
/Malin


Svar: Min bloggdesign är gjord av Josefin, då jag ligger lite på latsidan och gärna ville börja blogga men inte orkade göra någon egen design. Mer information hittar du på hennes blogg som förövrigt är jättebra!


Vad har du för utrustning när du tömkör?
/Therese

 

Svar: I veckan kommer det ett separat inlägg om vad jag har för utrustning och vad man kan använda om man själv inte har denna utrustningen. :-)


Någon som är intresserad av en frågestund kanske?

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0