bloglovin

tips: få hästen att arbeta med ryggen

Jag tänkte dela med mig av några träningstips jag fått med mig genom åren tillsammans med Glói och det första bilr om hur man på ett mycket simpelt sätt kan få hästen att arbeta med ryggen. Det lättaste är om man arbetar hästen i en rundpaddock eller liknande, men vart som helst funkar egentligen. (Jag antar att många av er isisryttare känner igen denna övning, skriv gärna en kommentar om hur den liknar/skiljer sig från er träning!)

För att få Glói att ta i med magmuskulaturen och alltså även komma upp ordentligt med ryggen så började jag för lääänge sedan träna på att han ska gå undan för bakdelen när man petar på bakbenet med ett spö. Detta är en mycket bra och simpel övning och det är lätt att se när hästen gör rätt. Man ber hästen helt enkelt gå i en liten volt runt dig samtidigt som den flyttar ut bakdelen, så det blir som att hästen går i sluta (?) på volten. Hästen ska kliva under sig ordentligt med bakbenen och inte bara sätta dem bredvid varandra. Du själv ska vara riktad in mot hästen, som bilden visar, och med hjälp av ett spö eller andra hjälper flytta hästen undan från dig. Du ser väldigt lätt på hästens rygg och överlinje om den arbetar med den, kika även på magmusklerna (det kommer bli som en "inbuktning" in i hästens mage när den jobbar riktigt ordentligt!) och dutta till med spöet om du tycker att hästen "glider runt" eller vill se om hästen kan arbeta ännu mer med ryggen.

Det kan ta ett tag för hästen att lära sig förstå vad du menar och därför rekomenderar jag starkt att man börjar träna på detta med träns på hästen, så att man lätt kan stoppa hästen om den skulle försöka springa undan arbetet och även "dra huvudet till sig" och på så sätt visa att man vill ha hästen ställd genom hela övningen precis som på en volt.


Jag och Glói en "slappdag" förra sommaren, värmer upp med bl a denna övningen.
För denna övningen behöver jag bara använda mitt kroppsspråk och röst till hjälper. Foto: Pappa


Om hästen går emot och slänger upp huvudet kan det vara bra att använda halsförlängare/inspänningstyglar för att få hästen att slappna av bättre. Tänk på att beröm hästen mycket när du lär den nya övningar! Då ser den det som positivt och kommer göra sitt bästa för att förstå vad du menar. Godis är inte heller helt fel... Haha.

Jag använder mig mycket av denna övning, både som en avslappnande övning för att förbättra Glóis skritt och vår kommunikation, men även som en övning jag tar med mig upp i sadeln och sedan använder som en samlande övning och en förberedelse inför tölten (och såklart även traven), just för att jag vill att han ska arbeta med ryggen.

Obs! Tänk på att denna övning är påfrestande både psykiskt och fysiskt för en helt otränad häst och nöj dig med små framsteg till en början, efter ett tag kan du be om mer undertramp, högre aktivitet och mer energi. Tänk också på att hålla hästen sysselsatt! Byt varv, gör någonting annat en stund och återgå sedan till träningen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0