bloglovin

Svar på frågestunden från Isbitarna #1

Hur ser planerna ut för Glói 2014?
Även Jódis, om du har med hennes planering att göra!
Jodis planer har jag inte speciellt mycket att göra med, det är ju trots allt mammas häst. Glóis planer är att han ska komma igång ordentligt och försöka hitta tillbaka där vi var innan SM i somras. Han ska tävlas och tränas som vanligt! Dock kommer en ganska stor förändring ske – jag kommer nämligen flytta från Dirhuvud, han och jag flyttar till Skansens Gård istället!

Har du någon gång tvingats ta beslutet att avliva en häst, eller kanske annat djur?
Nej, jag har aldrig blivit tvungen att ta det beslutet (som tur är!) men har varit med om att min häst blev avlivad. Det var hemskt, men det allra bästa för henne.

12867_1208452025008_4267045_n

Vad är din största merit eller bedrift – UTANFÖR hästvärlden?
Att klara gymnasiet  Haha, nejdå. Att flytta hemifrån. Så otroligt skönt att få bestämma helt över sig själv.

Berätta om en dröm eller mål du har, hur stort eller litet som helst!
En dröm jag har är att någon gång bo med en kompis och plugga i London… Hur nu jag ska lösa det med hästarna!

Har din häst/dina hästar något eller några kännetecken eller personlighetsdrag som du finner extra ”bra” och kanske unikt?
Glói är extremt innåtvänd, blir gärna grinig och kan oftast bara en gångart i taget. Men han är förjävla rolig att rida rent ut sagt. Han är lite divig och svår, det uppskattar jag (för det mesta), det gör honom unik.

 Hur började du med hästar? Varför blev det just islandshäst? Var det första hästen för er alla?
Jag har alltid älskat hästar och alltid tjatat på mina föräldrar om att jag vill ha häst! Till slut fick jag börja på en ridskola med bara massa shettisar. Då var jag kanske 4 år. Efter några år bytte jag till islandshästar, sedan dess har det rullat på, älskar islandshästar och skulle inte vilja byta bort det för allt i världen! Första hästen som jag och min mamma köpte var islandshäst, jajemen!

Hur hittade ni just de hästar ni har idag, hur kom det sig att det blev just dem? Annons, kontakter, på annat sätt?
Glói är det mammas kompis som fött upp. Hon skulle starta eget och ville ha hjälp med ridningen samtidigt som vi letade efter en till häst, så då köpte vi in oss som delägare i Glói. När jag blev mer och mer intresserad av att tävla och satsade extremt mycket tid på Glói så köpte vi honom helt. 

gloi

Höll ni på med någon annan gren eller inriktning inom ridningen innan ni började med islandshäst?
Nej

Ser ni några likheter mellan era egna personligheter och era hästars?
Haha, ja jag kallade väl honom divig och svår?!  Nej, inte speciellt mycket utom att båda har extremt starka viljor som inte alltid går ihop men båda två älskar att ha kul tillsammans.


Kommentarer
Postat av: emma

jag red på ponnyridskola, så det blev lite hoppning för mig :) tävlar även lite trec nu, då och då

2014-02-25 @ 21:29:19 | URL: http://islycka.blogg.se
Postat av: emma

jag red på ponnyridskola, så det blev lite hoppning för mig :) tävlar även lite trec nu, då och då

2014-02-25 @ 21:29:21 | URL: http://islycka.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0