bloglovin

Tips & Tricks: Tömkörning, del 1

Tömkörning, del 1:
Utrustning

Tänkte skriva ett liten serie då det var många som var intresserade av min tömkörning. Till att börja med tänkte jag berätta lite om vad jag använder för utrustning, men även vad man kan använda för alternativ utrustning när man tömkör.

* Träns/bett
Såklart så har jag träns på hästen när jag tömkör, oftast det bett som jag just för tillfället rider med, men tömkörningen är ett ypperligt tillfälle att vänja hästen vid ett nytt bett. Du ser hur hästen reagerar på bettet och det är lätt för dig att gå in och reglera om något inte skulle fungera. Till exempel började jag vänja Glói vid stångbettet när jag tömkörde. Då får han en ärlig chans att klura ut hur han ska svara på ett så skarpt bett samtidigt som han inte behöver bekymra sig om någon ryttare som hänger med på ryggen.

* Tömkörningsgjord/sadel
Jag använder mig av en tömkörningsgjord när jag tömkör. Den har tre ringar på varje sida av gjorden samt en mitt under för inspänning. Det finns många longergjordar som har endast en ring längst upp på sidan, men skillnaden på longer/tömkörningsgjordar är att tömkörningsgjordarna är gjorda för att man ska kunna spänna in hästen och lättare få kontroll över formen på hästen. Våran gjord har dessutom tre stroppar bakåt som jag lite snyggt gjort knut på, då det var med en svanskappa som jag inte använder! :) Gjorden placeras antingen över sadeln eller ska man bara tömköra kan man ha den direkt på ryggen på hästen.

Man kan även använda sadeln som tömkörningsgjord.
Då lägger man över stigbyglarna över sadeln och användar dem som ringar där man låter linan löpa igenom. Vi har även satt på små ringar på sadeln (fungerar bra med nyckelringar) där man sedan kan knäppa fast linan om man vill ha någon form av inspänning.


Ursäkta de dåliga bilderna, men här ser ni ungefär hur jag menar!

* Tömmar/linor
Vad använder jag för tömkörnings-tömmar då? Jo! Jag använder helt vanliga båttampar med kabinhakar i. Jag tror våra tömmar är mellan 12-15 meter någonstans? Jag har ingen aning faktiskt. Dock tycker jag att längden på tömmarna är en smaksak. Så länge man kan hålla reda på tömmarna och inte trasslar in sig för mycket i dem (jag lovar, alla gör det till en början!) så kan man ha hur långa som helst. Jag tycker att båttamparna är helt fantastiskt bra! De är runda, ungefär hälften så tjocka som ett vanligt grimskaft. Ger ett skönt grepp och löper lätt genom ringarna.

Sedan ska jag tycka till lite också. Många använder longerlinor när de tömkör. Jag tycker att det är ganska farligt och dessutom onödigt svårt. Jag, personligen, tycker att det är svårt att få ett riktigt bra grepp om platta tömmar och är de dessutom gjorda i tyg går de väldigt lätt sönder (och bränner som tusan om hästen drar, vilket kommer hända!). Dessutom snurrar de sig och löper inte så lätt genom ringarna. Jaja, nu ska jag sluta klaga, jag har aldrig testat platta tömmar i läder, men kan tänka mig att de är bättre i alla fall.



Nästa del kommer handla om lite olika inspänningarna och vad de är bra för.
Hoppas ni gillar det! :)

Kom ihåg att ALLTID ha handskar på er när ni tömkör.

Kommentarer
Postat av: Frida

Svar: Aha, ja det är otur att man inte känner någon som kan allt det där :)

2012-01-05 @ 21:10:25 | URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/
Postat av: Agnes - Hästfantast

Sv: Tack så mycket! Hoppas verkligen att det passar! :)

2012-01-05 @ 21:25:19 | URL: http://hastfantast.blogspot.com
Postat av: Alexandra

Väldigt smart att använda sadeln må jag säga! Bra serie, tömkörning vill jag gärna lära mig bättre!

2012-01-05 @ 22:38:42 | URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Saga

Sv: Jag vet tyvärr inte vart jag köpte pannbandet men det finns lite här och var på hästmässor för ungefär samma pris som jag köpte det för :)

2012-01-06 @ 07:25:56 | URL: http://sagakullberg.blogg.se/
Postat av: Malin

SV: Nej de görs utomlands. :)

2012-01-06 @ 10:54:10 | URL: http://kyro.blogg.se/
Postat av: Adina & islandshästen Funi

Hm. Jag har bara vanlig longerlina.. Men det kanske funkar? Det är inte optimalt, men funkar?

2012-01-07 @ 00:08:42 | URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0