bloglovin

Övning som var förvånansvärt bra!

Tränade trav i fredags förra veckan (buhu över att inte ha ridit på så länge!!) och jag hittade på en jättebra övning för att få bort den renodlade femgångshästen som Glói faktiskt har blivit. Jag ville att han skulle hålla sig lång och låg och stabil i en trav som var hyffsat tvåtaktig iallafall. Så jag började värma upp i stora åttor i skritt och även lite öppna och sluta, men inte så att han spände sig, utan bara avslappnat avslappnat och lugnt.

Wilma hade varit inne i ridhuset lite innan och lämnat lite bommar, så jag tänkte - why not! Själva övningen är en jättebra övning eftersom hästen tvingas hitta balansen och samtidigt blir smidig och stärker båda sidorna lika mycket. (Den gröna linjen är trav) I traven red jag lätt, men stod upp över bommarna och lät honom till en början få ett litet glapp i tygeln så han kunde hålla balansen själv. Efter hörnpasseringen, när man känner att hästen är i balans så gör man en volt tillbaka och tillbaks över bommarna. När hästen känns lugn och stabil tog jag och la in hela varv på fyrkantsspåret, men så fort han blev styv så fortsatte jag med övningen.

Detta är en ganska avancerad övning och jag tror att det krävs mycket "tänk" av hästen för att vara med på vad som händer hela tiden, så det är nog en bra koll för att se om man har alla hjälper med sig! Dock höll jag inte på allt för länge med denna övning, utan när det kändes som han tog ett bra stöd i tygeln, höjde ryggen och gick i en fin balans med bra takt så avbröt jag för lite töltträning (ja, man måste ju få ha lite kul ibland också ;))


Kommentarer
Postat av: Adina & islandshästen Funi

Får prova dra fram några träd någon dag. HAHAH, våra bommar är avkapade ungträd;)

2012-02-09 @ 09:22:28 | URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0