bloglovin

Gårdagens tävling och lite tankar kring den

Kollade precis statistiken, det är fortfarande folk som tittar in här varje dag...? Häftigt hörrni! Nu när jag tar studenten kommer jag ju inte behöva ta med mig jobbet hem och därför ockå ha tid att skriva mer (vettiga) inlägg.



I alla fall, igår var det tävling hemma på Dirhuvud! Riktigt skönt att få vara hemma i stallet och tävla måste jag ju få säga, haha. Jag åkte ut till stallet vid klockan 14 och började med att putsa sadel, mocka, ta in en genomblöt häst som var gul (!) istället för vit och så vidare... Tävlingen började sedan klockan 17, femgången var först. Jag och prinsen värmde upp sådär lite lagom, han kändes lite spänd och jag var lite nervös - men så är det första tävlingen på året! Regnet bara öste ner... Banan var jättetung för stackarn också.

Tölten:
Jag tyckte att den kändes helt ok. Han blev lite styv i början på en långsida, men det jobbade vi lugnt och metodiskt igenom, så det löste vi jättefint tyckte jag. Det blev lite tungt för honom men vi jobbade på bra, höll en stabil form och ett jämnt tempo med en helt ok energi. Men som sagt var jag lite nervös och slutade driva bitvis men kom på mig lite efter ett varv ungefär... Poängen blev 6,0 - 6,0 - 3,0

Jag brukar aldrig ta åt mig personligen av poängen om de är dåliga men jag blev riktigt sur över trean faktiskt, haha. Fick kommentaren "Lätt passtaktig, lite på framdelen" men det var han verkligen INTE. Ingen passtakt - han blev liiite styv 5 meter kanske... Men nä, riktigt tråkig kommentar och dåligt motiverad poäng.

Traven:
Här blev det lite hejsan hoppsan kan man väl lugnt säga. Första halvan gick bra (han kan ännu bättre) men sedan blev vi omridna :( (Ja, jag gjorde en smiley!) Glói tyckte då att det var frustrerande att han inte kunde trava lika fort som den andra hästen och flaxade upp i något halvtaskigt försök till galopp. Tog direkt ner han till skritt och bara kände hur han blev en tidsinställd bomb. Så istället för att bråka så bad jag honom om trav och lät han trava med sänkt rygg i en fyrtaktig trav. MEN det var ändå trav, så jag är ändå nöjd över att vi löste situationen. Poängen blev 5,5 - 5,0 - 4,5

Skritten:
Som ni förstår var han spänd som en fiolsträng och vi låg såklart ganska långt bakom den andra hästen. Han skrittade verkligen uruselt med tanke på hur han gick på uppvärmningen och dagen innan. Men när jag själv släppte det och intalade mig att det inte var det viktigaste och började andas igen så gick det ändå hyffsat bra... Här blev jag positivt överraskad, var övertygad om att vi skulle ligga mellan 4,5-5,0 men Poängen blev 5,0 - 6,0 - 6,5

Galoppen:
Äntligen fick man springa tyckte Glói, så det fick han göra. Han gick lite väl snabbt för sitt eget bästa=liiite på framdelen, men äsch, det spelade ingen roll! Vi hamnade precis så vi inte kunde rida om och när vi kom till kurvan ropade jag "kommer på inner" men då tyckte hästen framför att nähä, det gör ni inte och tog innerkurvan, men vi han preciiis klämma oss förbi. Nära döden upplevelse, jajemen! Poängen blev 5,5 - 5,5 - 5,5

Passen:

Detta var ju det roligaste av allt! Har bara tränat pyttelite pass, och sedan har Linda ridit honom 3 gånger på banan för att hjälpa till lite med passen, men hej vad det gick! Det märktes att travträningen i vinter har hjälpt till att stärka även passmusklerna. Det gick snabbt och i andra läggningen la jag till och med från höger galopp, då får han ett lite större steg i passen. Poängen försök 1: 5,5 - 5,5 - 5,0 Poängen försök 2: 6,0 - 6,0 - 5,5

Detta gav totalpoängen 5,7 - 5,8 - 4,7 - totalt 5,43 och A-klass!
På första tävlingen som bara var "uppvärmning" sätter vi A-klass och SM-kval! Hur fantastisk är han inte, min lille skimmelprins? ♥

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0