bloglovin

Glói från Dirhuvud

Dagens ridpass gick kasst. Så tänker inte gå in mer på det, hehe, positiva tankar är det enda som räknas! Tänkte kanske berätta lite om Glói, kanske hade varit roligt för er att veta lite mer om honom...

Namn: Glói från Dirhuvud Född: 2001
E: Gáski frá Eyrarbakka U: Múska frá Thvera II
Femgångare, tävlas i F2, T2 (A-klass), PP1, P2
Smeknamn: Drakhästen, tönt, tjockis, Gloisen, Gogrisen osv.

Min kära Drakhäst Glói. Han är en väldigt innåtvänd valack som klarar sig allra bäst utan mänsklig kontakt alls enligt honom. Det tog mig 3 år att få den här hästen att lita på mig, men det var så väl mödan värt. Vi köpte honom 2006, då var han helt grön, kunde inte tölta eller galoppskänklar eller något egentligen. Under åren har vi tränat för flera olika tränare (de som hjälpt mig mest är utan tvekan Helen Gustafsson, Malin Elmgren, Anna Börjesson (f.d Skúlason), Liselotte Antonsson och Magnús Skúlason). Till en början köpte vi Glói för att han var en så stabil och trygg häst, men ack så fel man kan ha. Efter att vi ägt honom i mindre än 1 år hade han förvandlats till en vinglig obalanserad och omusklad häst som inte visste vilket ben han ska ta först. Han har förändrats mycket med tiden, men just nu är han mycket stabilare (fysiskt, inte psykiskt, haha) och har alla gångarter på plats.


Han är en helt fantastisk dressyrhäst (i islandsmått mätt). Vi ställde upp i en dressyrtävling i våras och det var nog det roligaste jag någonsin gjort, resultatet blev 5,75 och en mycket nöjd 2a pris tagare (med bland annat 6,5or för samspel och inverkningar). Förutom dressyr är han också en vass femgångshäst. Han är en naturtöltare och också mycket framgångsrik T2 häst. Vårat personbästa ligger på 5,80 och alltså SM-kval. I våras skrapade vi ihop 5,73 och hade innan detta tankar på att lägga av med T2... Ha, så fel man kan ha! Glói överraskar än en gång...

Han är en grym tölt och passhäst (och har fruktansvärt fin galopp som ofta belönas med 6or). I somras tävlade vi lätt stilpass och då gick vi på endast 0,5 sekunder långsammare än Kaspar frá Tokastödum. Jag är mycket stolt över min lille kille för detta. Som personbästa ligger vi på 5,35 i femgång (dock i lätt femgång tyvärr...) så det är mitt mål inför nästa år, att nå A-klass och förhoppningsvis SM-kval också.

Dock vet man aldrig riktigt vart man har honom och hans prestationer styrs väldigt mycket av hans humör (precis som jag, haha, där skär vi oss lite). Han är verkligen ingen häst man sätter sig upp på och rider ett stenhårt träningspass på om han inte är på humör... Haha. Glói är väldigt känslig, vilket ni kanske kommer uppleva om ni fortsätter följa bloggen. Han går att flytta med en blick och går att jobba från marken lika väl i repgrimma som i inspänningar och tömkörningsgjord.

 

Vi har kommit så långt på vägen tillsammans, fler inlägg om vår väg till där vi är idag kommer om det finns intresse hos er att läsa dem. Idag kan vi rida träningspass och fem gångarter i repgrimma, från att man knappt kunna tölta honom. Han kanske inte alltid följer mig och vi bråkar ganska ofta, men han är min drömhäst.


Kommentarer
Postat av: Frida

Roligt att läsa :)



Svar: Haha, ja han kan vara charmig när han har en bra dag eller gör sina små konstigheter :)

2011-09-23 @ 09:09:38 | URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0